Edited by : Tifa Reggi N
Source : IDK
JAMAN keur budak sok ngadengekeun dongeng teh. Ari mimindengna mah, dongeng ti nini kuring. Dongeng Si Kabayan Ngala Tutut, dongeng Peucang Balap Lumpat, atawa dongeng Raja Beuki Gedang. Tapi, nini kuring oge resepeun ngadengekeun dongeng teh. Dongeng tina radio. Nya kapaksa bae, ari can tunduh mah, kuring oge milu ngabandungan. Bet terus resep deuih.
JAMAN keur budak sok ngadengekeun dongeng teh. Ari mimindengna mah, dongeng ti nini kuring. Dongeng Si Kabayan Ngala Tutut, dongeng Peucang Balap Lumpat, atawa dongeng Raja Beuki Gedang. Tapi, nini kuring oge resepeun ngadengekeun dongeng teh. Dongeng tina radio. Nya kapaksa bae, ari can tunduh mah, kuring oge milu ngabandungan. Bet terus resep deuih.
Teuing kumaha mimitina, pangna carita
nyambung dina radio sok disebut dongeng Sunda. Apan ceuk kamus LBSS oge, anu
disebut dongeng mah (lolobana) carita anu pamohalan kajadian. Upamana bae,
dongeng Sakadang Monyet jeung Sakadang Kuya, dongeng Si Kabayan, Sasakala
Tangkuban Parahu, jeung rea-rea deui. Bisa jadi, pangna disebut dongeng teh,
carita nyambung dina radio kaasup sastra lisan. Henteu unggal jelema bisa maca
naskahna. Langka anu dicitak jadi buku, lolobana mah hasil ketikan bae, ukur
sababaraha eksemplar deuih.
Masarakat pilemburan mah geus biasa
nyebut dongeng kana carita nyambung dina radio teh. Atuh dina ieu tulisan
oge, urang sebut bae dongeng Sunda. Upama nu geus dibukukeun, urang sebut bae
roman panjang.
Beda jeung karya sastra Sunda
sejenna, dongeng dina radio mah henteu pati diadu-renyomkeun. Henteu sakabeh
kritikus sastra apaleun, sumawonna nepi nalungtik kamekaranana mah. Henteu
karya sastra sejenna anu remen dimuat dina koran, majalah atawa buku. Malah
dina diskusi sastra Sunda oge, anu dipadungdengkeun teh sabudeureun karya
sastra nu geus ilahar; novel, roman, carpon, sajak jeung dangding. Tara
kasabit-sabit perkara dongeng Sunda mah.
Bisa jadi, lantaran dongeng Sunda mah
beda deui komunitasna. Ukur masarakat pilemburan bae anu ngabandunganana teh,
bisa jadi orang kota oge, ngan tangtu leuwih saeutik. Hartina, nu apaleunana
teh lolobana mah urang pasisian bae, anu henteu boga pangaweruh naha dongeng
teh kaasup karya sastra atawa lain. Tara ieuh masualkeun pangarangna, atawa
ajen-inajen satukangeun carita. Nu penting mah ngaguluyur, rame jeung matak
panasaran.
Carita dina dongeng, sakapeung mah
ngaharib-harib kana novel. Strukturna oge sarua jeung novel; aya tokoh-tokohna,
puguh setting-na, alur atawa plot, kaasup klimaks jeung anti-klimaks.
Lantaran alur caritana panjang, tokohna oge lain hiji-dua. Malah nepi ka
puluhan urang.
Meh sakabeh naskah dina dongeng
Sunda, make gaya realismeu, konvensional, malah aya nu ngadeukeutan kana sastra
klasik. Sakapeung mah, bet asa mindahkeun kahirupan nu sanyatana kana carita.
Lain saukur dipotretan sajorelatan, tapi ditetek nepi ka bubuk leutikna. Malah
keur pangarang dongeng mah, panalungtikan kana hiji kajadian teh kudu
enya-enya. Hartina, lain saukur ngumbar imajinasi, tapi dieuyeuban ku data
jeung fakta. Kitu ceuk Ki Leuksa, nu sok
pangarang dongeng jurig, dina hiji wawancara di radio Yusan Sumedang.
Jejer carita dina dongeng Sunda,
lolobana mah kahirupan di pilemburan. Malah loba anu nyokot kasangtukang
kahirupan masarakat Sunda jaman beh ditu. Basa jaman keneh para
"jawara", boh anu hubunganana jeung mangsa penjajahan, boh carita anu
ngaharib-harib pilem "laga". Dina lalakon para jawara, anu
dicaritakeun teh dunya kadugalan. Di dinya aya tokoh anu dianggap pahlawan,
bebela ka rahayat, tapi boga kasaktian luar biasa. Mun aya tokoh utama, tangtu
aya tokoh antagonis. Biasana, tokoh utama jeung antagonis boga pangabisa nu
ampir sarua. Tapi dina pamustunganana mah, tokoh utama sok pinanggih bagja,
bisa ngahontal cita-citana. Najan sakapeung mah, carita silat dina dongeng
Sunda, kawas nu kapangaruhan ku carita-carita silat anu datangna ti Cina.
Dongeng Sunda dina carita silat
anu kungsi sohor teh Si Rawing karangan Yat R. Dibacakeunana ku Wa
Kepoh deuih, puguh bae matak jadi kacapangan balarea. Si Rawing beunang
disebutkeun dongeng super panjang. Eta we, dibacakeunana oge nepi ka sataun
leuwih. Dina eta carita, Si Rawing teh tokoh silat anu resep heureuy,
kalakuanana sakapeung mah siga nu owah. Si Rawing asa ngaharib-harib kana tokoh
Wiro Sableng beunang Bastian Tito. Malah ku suksesna Si Rawing, nepi ka
dipilemkeun sagala rupa. Dongeng silat sejenna anu kungsi rame dina radio teh
di antarana Si Buntung Jago Tutugan, Nyi Ganting (Ahmad Afandi Asgar), Si
Bongkok, jeung rea-rea deui.
Aya deui carita anu nyokot
kasangtukang sajarah jeung tina carita pantun. Pantun Ogin Amarsakti, lalakon
budak anu dipiceun tea, kungsi disadur kana dongeng Sunda. Kitu deui dongeng
Sangkuriang jeung Lutung Kasarung. Malah anyar keneh, Aan Merdeka Permana,
pangarang anu ayeuna redaktur koran Galura, nyieun dongeng Silalatu Gunung
Salak, dibacakeun ku Wa Kepoh.
Euyeub pisan kasangtukang carita dina
dongeng Sunda teh. Geus karuhan carita kahirupan sapopoe mah, henteu kaitung
jumlahna. Dalah anu enya-enya ngayakeun panalungtikan oge, teu kurang-kurang.
Upamana bae, nyokot kasangtukang jaman kolonial Walanda. Nyaritakeun kumaha
kejemna kaom penjajah mangsa harita.
Di antara para pangarang dongeng mah,
kakara Ahmad Afandi Asgar (AA) anu karanganana sari-sari jurnalis teh. Lebah
dieu, memeh prak ngarang teh katembong AA ngayakeun heula panalungtikan. Lain
saukur ngimpleng ngumbar imajinasi. Tina kituna, karasa pisan naskah-naskahna
teh aya "nyawaan". Beunang disebutkeun punjul ti pangarang dongeng
sejenna. AA pinter pisan palebah ngolah campuhna rasa Si Tokoh, kitu deui
palebah nyaritakeun kajadian nu matak ketir.
Lolobana, naskah beunang AA
didongengkeun ku Wa Kepoh, Si Raja Dongeng tea. Dibekelan ku pangaweruh kana
basa Sunda nu kawilang beunghar, AA bisa ngahudangkeun rasa nu ngadengekeun
dongeng. Boh dina waktuna sedih, boh dina waktuna bungah.
Dina Romusha upamana, dongeng panjang
anu nyokot kasangtukang mangsa penjajahan Jepang, AA mani persis pisan
nyaritakeun kahirupan mangsa harita. Dina henteu ngalamanana oge, paling copel
AA macaan heula buku ngeunaan para romusha. Istilah-istilah dina basa Jepang,
milu diasupkeun kana ieu carita. Katembongna, AA hayang mere kayakinan, yen anu
dicaritakeunana teh enya-enya kajadian, paling copel nya kitu pisan kahirupan
para romusha teh. Malah settingna oge lampar pisan, henteu idek-liher di tatar
Sunda. Aya sawatara bagean anu nyaritakeun kaayaan di nagara Birma,
tempat dibuangna para romusha.
AA tapis pisan palebah nyaritakeun
tokoh Sukma, lalaki goreng patut anu jadi pahlawan dina ieu carita. Kumaha
diganggayongna Si Tokoh, disiksa, dipitenah, nepi ka ngalaman kajadian nu matak
ngangres. Hal-hal anu "manusiawi", ditembrakkeun bari henteu karasa
dijieun-jieun. Sukma, lalaki goreng patut, kabiruyungan kawin ka Anis, mojang
geulis rancunit bentangna lembur Panagan. Kumaha peurihna hate Mang Sura,
babaturan Sukma anu saumur-umur jadi bujang kolot, henteu pernah kawin. Anis
deuih, anu bisa ngajaga kapengkuhanana, sajeroning ditinggalkeun ku Sukma ka
nagara Birama. Anis anu mangbulan-bulan babarengan jeung Mang Sura,
ampir-ampiran ngudaran kahormatanana.
Romusha mah carita anu pinuh ku
rupa-rupa rasa, rupa-rupa kajadian. Dipitenah, terus katalangsara,
pamustunganana "balas dendam". Asa nyeueung carita Monte Christo,
beunang Alexander Dumas tea.
Lain ukur Romusha, dongeng
beunang AA anu beunang disebutkeun punjul teh. Aya deui carita anu nyokot
kasangtukang pulo napi Nusakambangan. Ahmad, dina ieu carita, dipitenah nepi ka
dibuang ka Nusakambangan. AA imeut pisan nyieun deskripsi tempatna hotel perdeo
teh. Kaasup kalakuan manusa anu henteu ilahar. Juragan Durga, patugas di ieu
pulo, bet resepeun ka lalaki (homoseks?). Bisa jadi lantaran di eta pulo mah
langka awewe. Ahmad anu terus kakaburan jeung baturna (Si Joglo), nepi ka kudu
ngojay meuntas sagara. Sukuna buntung disamber lauk hiu. Palebah kakaburanana
mah, breh bae asa nyeueung pilem Joni Indo.
Aya deui dongeng beunang AA teh, anu
nyaritakeun panalungtikan para mahasiswa kedokteran ka hiji tempat anu
masarakatna katarajang kasakit kusta. Dongeng nu ieu mah (poho deui judulna)
asa ngaharib-harib kana carita detektif. Imah geueuman, sora nu aneh, nepi ka
munculna tokoh anu muhit ka dedemit. Konflik antara tokoh nu pabentar (murid
ajengan jeung nu muhit dedemit), dicaritakeunana henteu nerag, bangun
ngahaja sina matak panasaran.
*
Carita dina dongeng Sunda oge aya nu
ngamangpaatkeun mitos. Tradisi jeung adat tali-paranti masarakat Sunda jaman
beh ditu, diungkab deui dina racikan lalakon. Ka dituna, aya nu memper kana
kapercayaan sabagean masarakat kana hal-hal supranatural. Anu ceuk sawareh mah
sok disebut tahayul tea; upamana bae carita ngeunaan jurig, nagara siluman,
nagara jin, atawa tempat-tempat anu dianggap sanget.
Dina sastra tulisan oge, aya
pangarang anu sok nyaritakeun alam gaib teh. Kawas Moh. Ambri dina
"Munjung", atawa puriding-puringkakna Ki Umbara, sastrawan senior
anu mindeng pisan nulis carita
"jurig".
Di Sumedang, aya pangarang dongeng,
Ki Leuksa sandi asmana. Spesialis carita jurig. Meh sakabeh dongengna
nyaritakeun kahirupan manusa anu dipatalikeun jeung alam lelembutan. Geus aya
puluhna, boa ngaratus, naskah dongeng anu ditulisna teh. Naskah-naskah
dongengna kungsi dibacakeun ku Mang Bahar ti radio Jussan Sumedang, Mang Engkos
ti radio Duta (ayeuna radio Citra), malah anu ku Wa Kepoh oge aya.
Minangka carita panglipur mah,
dongeng-dongeng beunang Ki Leuksa beunang disebutkeun onjoy. Lolobana
nyaritakeun kahirupan masarakat pilemburan. Ti taun 2000 nepi ka kiwari,
dongeng Ki Leuksa sok kadenge dibacakeun ku Arman Wijaya ti radio Daya Swara
Sumedang.
Kabehdieunakeun mah dongeng Sunda teh
geus mimiti melempem. Ukur sababaraha radio bae, anu masih keneh leukeun
nyiarkeunana. Mimiti taun 1980 nepi ka awal 1990-an mah, beunang disebutkeun
haneuteun. Meh saban radio di tatar Jawa Barat, sok aya bae acara dongeng
Sunda. Malah apan tina dongeng Sunda, Wa Kepoh nepi ka dikontrak ku PT. Supra
Perbindo Parma, nu jadi sponsor tunggal dina acara dongeng.
Dongeng Sunda apan ukur
ngamangpaatkeun media radio, sangkan nepi ka masarakat teh. Ku naskah anu
kacida panjangna tea, nepi ka rebuan lambar, asa pamohalan dimuat dina media
massa citak mah. Pikeun para sponsor, dongeng Sunda teh beunang disebutkeun
"jurus ampuh" pikeun promosi produkna. Harita mah apan tacan aya
televisi swasta, atuh masarakat anu ngadengekeun dongeng oge loba keneh.
Bisa jadi, hirup-huripna
dongeng Sunda dina radio mah henteu beda jeung sinetron dina televisi. Upama
aya sponsor, nya meureun bisa sukses. Sacara materi aya buruhna keur nu
ngadongeng jeung nyieun naskahna. Tapi apan henteu sakabeh pausahaan
"ngareret" kana acara dongeng. Komo nilik situasi ayeuna, masarakat
geus mimiti pindah pangaresep kana televisi. Hartina, dongeng Sunda tanpa
sponsor, ukur ngabeberah bari euweuh buruh.
Nasib dongeng Sunda kiwari
geus matak salempang0. Padahal radio teh minangka media pikeun nepikeun karya
sastra lisan. Kaasup anu kungsi dilalanyah ku RRI Bandung taun 1990-an, basa
aya acara maca carita pondok dina radio.
Pasualanana balik deui kana sponsor
tea. Lantaran euweuh sponsor, jadi terus melempem, malah ampir-ampiran pareum.
Kaayaan sarupa kieu teh, bisa mangaruhan kana kreatifitas pangarang dongeng.
Keur naon cape ngetik nepi ka ratusan atawa rebuan lambar, ari euweuh buruhna
mah. Biheung kagantian jinis urut meuli keretas oge.
Padahal dina urusan kreatifitas mah,
pangarang dongeng teh beunang disebutkeun aya unggulna. Ceuk Maman Ma'ruf
(almarhum) pangarang carpon anu sok rajeun ngarang dongeng ongkoh, nyieun
naskah sajudul teh, lamun dikeureuyeuh saban peuting, sok nepi ka sabulan lilana.
Jumlahna paling saeutik 300 lambar, dina keretas polio, diketik 1 spasi.
Sanggeus ngajanggelek jadi naskah, ku pihak radio ukur dihargaan Rp. 30.000,-
(taun 1992). Eta oge bisa cenah dijual "gelempeng", hargana nepi ka
saratus rebu. Tapi ironisna, hak cipta nu ngarang leungit, bisa diganti ku nu
meuli naskah.
Aya pangarang dongeng (kurang merenah
upama disebutkeun ngaranna mah) anu hirupna ukur tina nyieun naskah dongeng.
Imahna ngagowok leutik. Sapopoena nerektek ngetik, nyieunan naskah jualeun ka
radio. Hasilna dipake keur hirup sapopoe, ngabayuan anak pamajikan. Duka kumaha
nasibna ayeuna mah.
Keur pangarang roman panjang taun
60-70-an, beunang disebutkeun hade keneh milik. Naskahna bisa dikirimkeun
ka penerbit, dicitak jadi buku anu diserikeun. Pangarang anu remen nyieun roman
panjang teh di antarana Wahyu Adam (Ganjaran Ka Nu Sabar), Tatang KS (Sumerah
Pinanggih Bagja, Ganjaran Hutang Kanyeri, Si Rawing Jago Ti Pakidulan, jrrd),
Ki Masram (Tanteu Nonih, Kuburan Beureum ku Getih, Nu Kawin Ngarurub Mayit,
jrrd). Roman panjang anu geus dibukukeun teh, loba nu dibacakeun deui dina
radio. Di antarana Tanteu Nonih anu nyaritakeun kahirupan hostes.
Harita mah deuih, renung penerbit anu
mere lolongkrang keur pangarang roman panjang teh. Di antarana penerbit Tarate,
Armico, Budi Asih, Wargina, jeung sajabana. Bisa jadi, kiwari mah ukur kari
waasna. Buku-bukuna oge ukur jadi koleksi pribadi, duka aya keneh nu maca duka
henteu.
Dina kamekaranana, dongeng
Sunda kungsi jadi kacapangan masarakat pilemburan. Malah bangun anu hanjelu,
lamun henteu ngabandungan teh. Teu beda jeung ngahanca sinetron atawa
telenovela. Pangarangna, meujeuhna dibageakeun. Sumangetna, kreatifitasna,
meujeuhna diajenan. Sabab karah kumaha oge, naskah dongeng Sunda (najan henteu
dibukukeun) milu ngabeungharan hasanah sastra Sunda. Najan salila ieu mah,
kaayaanana arang pisan diadu-renyomkeun.
Tapi ketang, boa ayeuna mah geus
euweuh nu daekeun, pangarang anu nulis naskah nepi ka 1000 lambar kawas naskah
dongeng Sunda. Boa ukur jadi panineungan anu hamo kasampeur deui!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar